Tips voor het ontvangen van gasten met toegankelijkheidsbehoeften
Veel Airbnb-gasten hebben specifieke toegankelijkheidsbehoeften. Mensen met een beperkte mobiliteit gebruiken soms rollators of rolstoelen. Voordat ze hun reis vastleggen, willen ze weten of jouw ruimte voor hen geschikt is.
Gasten filteren vaak op toegankelijkheidsvoorzieningen. Dus door te benadrukken waarover jouw ruimte beschikt, verschijnt je accommodatie mogelijk vaker in zoekresultaten. Daardoor is de kans groter dat je reserveringen binnenhaalt.
Airbnb heeft nu de categorie Aangepast. Daarin staan ruimtes die geschikt zijn voor rolstoelgebruikers, met een drempelvrij pad naar de ingang, maar ook naar minstens één slaapkamer en badkamer. Dus voeg je toegankelijkheidsvoorzieningen toe aan je advertentie, zodat die in deze nieuwe categorie verschijnt als die daarvoor in aanmerking komt.
Sophie Morgan (zie bovenstaande video) is televisiepresentator en zet zich in voor mensen met een beperking. Zij werd host op Airbnb omdat ze haar speciaal ontworpen woning met andere reizigers wilde delen. "Ik heb er hard voor gewerkt om mijn woning voor mij toegankelijk te maken", vertelt ze. "Ik dacht dat veel mensen hier met plezier zullen verblijven, vooral die met een beperking. Daarom besloot ik mijn woning te verhuren."
Sophie weet dat het soms lastig reizen is als je toegankelijkheidsbehoeften hebt, maar laat zich daardoor niet tegenhouden. "Ik zit al zo'n 19 jaar in een rolstoel", zegt ze. "De wereld is niet ingesteld op mensen met een beperking, maar reizen is 100% de moeite waard."
Met behulp van deze richtlijnen creëer je een uitnodigende ruimte die geschikt is voor gasten met toegankelijkheidsbehoeften.
Voeg toegankelijkheidsvoorzieningen toe aan je advertentie
Voorbeelden van voorzieningen waarmee je ruimte opvalt bij gasten:
- toegankelijke parkeerplek
- verlichting bij de paden naar de ingang
- drempelvrij pad naar de ingang voor gasten
- drempelvrije ingang voor gasten
- drempelvrije doorgangen naar de kamers
- ingangen breder dan 81,28 centimeter
- drempelvrije douche
- handgrepen in de douche en/of het toilet
- douche- of badstoel
- plafondliften of mobiele tilliften
- zwembadlift
Meer informatie over het toevoegen van toegankelijkheidsvoorzieningen aan je advertentie
Gebruik foto's die de toegankelijkheid van je ruimte laten zien
In de bovenstaande video adviseert Sophie om zoveel mogelijk foto's toe te voegen, zodat potentiële gasten met toegankelijkheidsbehoeften kunnen inschatten of je woning geschikt is.
We raden hosts aan om foto's van een bijschrift te voorzien, zodat gasten met bepaalde behoeften kunnen inschatten in hoeverre een woning op hun wensen aansluit. Bij een foto van een badkamer met handgrepen kun je bijvoorbeeld aangeven dat het de enige toegankelijke badkamer in de woning is.
Door vanuit meerdere hoeken foto's te maken, zien gasten of jouw ruimte aan hun behoeften voldoet. Voeg bijvoorbeeld foto's van een toegankelijke parkeerplaats toe om duidelijk de locatie ten opzichte van je woning weer te geven.
Voordat toegankelijkheidsvoorzieningen aan je advertentie worden toegevoegd, beoordelen we deze aan de hand van de fotorichtlijnen van Airbnb. Staat de voorziening niet duidelijk op de foto? Dan vragen we je wellicht om een nieuwe foto te uploaden of om de foto van je advertentie te verwijderen.
Meer informatie over het fotograferen van toegankelijkheidsvoorzieningen
Voorbereiden op je gasten
Als een gast contact opneemt over toegankelijkheidsbehoeften, kun je een paar vragen stellen, zodat voor iedereen duidelijk is of jouw ruimte bij de wensen van de gast aansluit.
Dit zijn een paar voorbeelden om het gesprek op gang te brengen:
- Heb je specifieke vragen over de ruimte?
- Is er iets wat ik kan doen om je verblijf nog comfortabeler te maken?
Voordat een gast met toegankelijkheidsbehoeften aankomt, is het belangrijk om nog een keer door je ruimte te gaan en de puntjes op de i te zetten. Een paar ideeën:
- verplaats meubilair, zoals stoelen en tafels, zodat er meer bewegingsvrijheid is in de woonruimtes
- zorg dat de stopcontacten vrij toegankelijk zijn
- zet huishoudelijke artikelen, zoals handdoeken en borden, op makkelijk te bereiken plekken
Zorg voor een inclusieve en interessante reisgids
Met een reisgids kun je gasten tips geven over alles wat je stad te bieden heeft. Als je aanbevelingen voor restaurants, bezienswaardigheden en activiteiten in de buitenlucht doet, probeer je dan te verplaatsen in de reiziger met beperkte mobiliteit.
Achterhaal bijvoorbeeld welke restaurants een drempelhulp of lift hebben, vertel over wandelroutes met verharde paden of deel informatie over openbaar vervoer. Door stelselmatig over dit soort dingen na te denken, maak je jouw ruimte aantrekkelijk voor een groter publiek.