Alles over AirCover voor hosts
AirCover voor hosts biedt volledige bescherming voor wanneer je gasten over de vloer hebt. De bescherming bestaat uit identiteitsverificatie van gasten, screening van boekingen, een Aansprakelijkheidsverzekering voor hosts van 1 miljoen USD en schadebescherming tot wel 3 miljoen USD, met bescherming voor je kostbaarheden, geparkeerde auto's en boten bij je accommodatie.
Identiteitsverificatie van gasten
Vertrouwen is de fundering van onze community. Daarom moeten gasten eerst hun identiteit laten verifiëren vóórdat ze mogen boeken. Tijdens de identiteitsverificatie controleren we bepaalde persoonsgegevens, zoals de wettelijke naam, het adres, het telefoonnummer of andere contactgegevens.
Zodra gasten zijn geverifieerd, krijgen ze een badge voor identiteitsverificatie. Deze is rood met een vinkje en staat op Airbnb naast iemands profielfoto. Daarnaast voeren we mogelijk een antecedentenonderzoek uit bij gasten in de VS.
Screening van boekingen
Ons beleid tegen overlast voor omwonenden verbiedt ongeoorloofde en storende feesten. We gebruiken onze eigen screeningtechnologie voor boekingen om dat beleid te handhaven en de kans op dit soort feesten te verkleinen.
Het systeem bepaalt op basis van allerlei signalen of een boeking geblokkeerd moet worden, waaronder het type advertentie dat wordt geboekt, de duur van het verblijf, de afstand tot de accommodatie vanaf de woonplaats van de gast en of de boeking lastminute is.
Meer informatie over de technologie die we gebruiken om boekingen te screenen
Schadebescherming tot wel 3 miljoen USD
Al meer dan tien jaar biedt Airbnb hosts toonaangevende schadebescherming. De Bescherming voor hosts bij materiële schade is onderdeel van AirCover voor hosts en biedt de volgende bescherming als een gast niet betaalt voor schade aan je woning of bezittingen die tijdens een verblijf is ontstaan:
- Schadebescherming tot 3 miljoen USD: dit geldt voor zowel de woning als de inboedel.
- Kunst en kostbaarheden: bij schade vergoeden we kunstwerken, sieraden en verzamelobjecten.
- Bescherming van auto's en boten: we bieden voortaan ook bescherming tegen schade aan auto's, boten en andere vaartuigen die bij je accommodatie aanwezig zijn.
- Schade door huisdieren: schade door viervoeters is opgenomen in de bescherming.
- Grondige reiniging: we vergoeden extra schoonmaakkosten die nodig zijn om vlekken en rookgeuren te verwijderen.
- Inkomensverlies: gederfde inkomsten als je bevestigde Airbnb-boekingen moet annuleren vanwege schade door gasten, vallen onder de bescherming.
- 24-uursnoodlijn: als je je onveilig voelt, kun je dag en nacht via onze app contact opnemen met speciaal opgeleide veiligheidsmedewerkers.
Eenvoudige vergoeding
Als een gast je ruimte of bezittingen beschadigt, dan kun jij (of een co-host met volledige toegang namens jou) eenvoudig een vergoedingsverzoek indienen via ons Resolutiecentrum. Bovendien kun je de status op de voet volgen, van het moment dat je de claim hebt ingediend tot en met de uitbetaling. Je verzoek gaat eerst naar de gast. Als die niet binnen 24 uur reageert of betaalt, kun je Airbnb erbij betrekken. Superhosts (met accommodaties buiten de Amerikaanse staat Washington) krijgen hierbij voorrang en ontvangen sneller hun vergoeding.
Aansprakelijkheidsverzekering voor hosts van 1 miljoen USD
De Aansprakelijkheidsverzekering voor hosts maakt deel uit van AirCover voor hosts en beschermt je in het zeldzame geval dat gasten letsel oplopen of hun bezittingen beschadigd raken of gestolen worden tijdens hun verblijf in jouw ruimte. Mensen die je bij je verhuuractiviteiten helpen (zoals co-hosts en schoonmakers) vallen ook onder deze bescherming.
De Aansprakelijkheidsverzekering voor hosts beschermt je wanneer je wettelijk aansprakelijk bent gesteld voor:
- lichamelijk letsel bij een gast (of anderen)
- schade aan of diefstal van eigendommen van een gast (of anderen)
- schade die een gast (of anderen) aan gemeenschappelijke ruimtes heeft toegebracht, zoals een hal of nabijgelegen woningen
Als je in het kader van de aansprakelijkheidsverzekering een claim wilt indienen, gebruik je daarvoor ons aanvraagformulier. We sturen je gegevens naar onze externe verzekeringsmaatschappij, waar je claim door een medewerker in behandeling wordt genomen. Je claim wordt volgens de voorwaarden van de verzekeringspolis afgehandeld.
Als host van een ervaring ben je beschermd door onze Aansprakelijkheidsverzekering voor ervaringen.
Meer informatie over de Aansprakelijkheidsverzekering voor hosts
De Bescherming voor hosts bij materiële schade, Aansprakelijkheidsverzekering voor hosts en Aansprakelijkheidsverzekering voor ervaringen (allemaal onderdeel van AirCover voor hosts) gelden niet voor hosts die accommodaties verhuren of ervaringen organiseren in Japan, waar het verzekeringsprogramma voor Japan en de Experience Protection Insurance voor Japan van toepassing zijn. De bescherming is ook niet van toepassing op hosts die accommodaties aanbieden via Airbnb Travel LLC. Voor hosts die accommodaties of ervaringen op het Chinese vasteland aanbieden, is er het verzekeringsprogramma voor hosts in China. Houd er rekening mee dat alle vergoedingslimieten in USD worden weergegeven.
De Aansprakelijkheidsverzekering voor hosts en de Aansprakelijkheidsverzekering voor ervaringen worden verzorgd door externe verzekeraars. Voor hosts in het Verenigd Koninkrijk worden de Aansprakelijkheidsverzekering voor hosts en de Aansprakelijkheidsverzekering voor ervaringen verzorgd door Zurich Insurance Company Ltd. Deze worden zonder extra kosten voor deze hosts geregeld en afgesloten door Airbnb UK Services Limited. Airbnb UK Services Limited is een aangestelde vertegenwoordiger van Aon UK Limited, een assurantiemakelaar die wordt geautoriseerd en gereguleerd door de Financial Conduct Authority. Het registratienummer van Aon bij de FCA is 310451. Je kunt dit controleren in het Register voor financiële diensten of door contact op te nemen met de FCA via 0800 111 6768. De polissen van de Aansprakelijkheidsverzekering voor hosts en de Aansprakelijkheidsverzekering voor ervaringen (beiden onderdeel van AirCover voor hosts) worden gereguleerd door de Financial Conduct Authority. De overige producten en diensten zijn geen gereguleerde producten van Airbnb UK Services Limited. FPAFF609LC
Voor hosts in de EU worden deze polissen zonder extra kosten geregeld en afgesloten door Airbnb Marketing Services SLU, een externe partner van Aon Iberia Correduría de Seguros y Reaseguros, SAU. Deze partner wordt geautoriseerd en gereguleerd door Autoridad de Control de la Dirección General de Seguros y Fondos de Pensiones, geregistreerd onder het serienummer J0170.
Aon Iberia Correduría de Seguros y Reaseguros SAU treedt op als tussenpersoon voor de EU. Deze partij regelt de distributie van verzekeringen in EU-landen onder de vrijheid van dienstverlening op grond van de Spaanse wet op de verzekeringsdistributie, de richtlijn betreffende verzekeringsdistributie en andere wettelijke bepalingen. De autoriteit van het land waar de verzekeringsdistributie plaatsvindt blijft intact, maar de verantwoordelijke lidstaat voor het toezicht op Aon is het Koninkrijk Spanje en de toezichthoudende autoriteit, het Dirección General de Seguros y Fondos de Pensiones, gevestigd aan de Paseo de la Castellana 44, 28046, Madrid.
De Bescherming voor hosts bij materiële schade is geen verzekering en deze is niet gerelateerd aan de Aansprakelijkheidsverzekering voor hosts. Voor accommodaties in de staat Washington worden de contractuele verplichtingen van Airbnb in het kader van de Bescherming voor hosts bij materiële schade gedekt door een verzekering die door Airbnb is afgesloten. Voor hosts die niet in Australië wonen of werken, zijn deze voorwaarden van de Bescherming voor hosts bij materiële schade van toepassing. Voor hosts die in Australië wonen of werken, zijn de voorwaarden van de Bescherming voor hosts bij materiële schade voor Australische gebruikers van toepassing op de Bescherming voor hosts bij materiële schade.
De informatie in dit artikel kan na publicatie gewijzigd zijn.