Reisverzekering via Europ Assistance
Per september 2022 kunnen gasten die in het Verenigd Koninkrijk, Duitsland, Spanje, Italië, Ierland, Nederland, Oostenrijk en Portugal wonen op de betaalpagina een reisverzekering afsluiten.
De reisverzekeringspolissen worden verzorgd door de Europ Assistance Group van Generali, die in de EU en het VK handelt onder de naam Europ Assistance.
Woon je niet in het Verenigd Koninkrijk of de vermelde EU-landen? Een reisverzekering is ook beschikbaar voor inwoners van de Verenigde Staten en inwoners van bepaalde Canadese provincies. Een boekingsverzekering is beschikbaar voor inwoners van Frankrijk. Gasten kunnen altijd buiten Airbnb om een reisverzekering afsluiten, rechtstreeks via de website van een reisverzekeringsmaatschappij of via een vergelijkingssite.
Voor inwoners van het Verenigd Koninkrijk
Verzekering toevoegen tijdens het boeken
Wanneer je bij Airbnb boekt, kun je op de betaalpagina een reisverzekering afsluiten. Controleer voordat je dat doet de voorwaarden en de dekking van de aangeboden verzekeringspolis. Zo ben je er zeker van dat deze bij je past.
Kort nadat je boeking is bevestigd, ontvang je een e-mail met een bevestiging van je afgesloten polis met een kopie daarvan. In die e-mail staat ook een link naar de pagina met je polisgegevens. Hier kun je onder andere je polis opzeggen en een claim indienen.
Je boeking aanpassen
Je reisverzekering wordt automatisch bijgewerkt als de datums van je boeking of het aantal gasten veranderen en er geen aanspraak wordt gemaakt op de bestaande polis. Als de wijziging de totaalprijs van je boeking beïnvloedt, krijg je een aangepast bedrag voor je reisverzekering in rekening gebracht of terugbetaald.
Dekking van de polis
De reisverzekering van Europ Assistance dekt:
- Annulering van je reis: bij annulering om geldige redenen, zoals ernstige ziekte of letsel, een vluchtvertraging door technische problemen of een natuurramp in je woonplaats of op je bestemming, krijg je tot 100% van de niet-terugbetaalde kosten van je Airbnb-boeking terugbetaald.
- Vertraging bij vertrek: als je reis meer dan 12 uur vertraging oploopt, vergoeden we in bepaalde geldige situaties je extra kosten. Storm, brand of overstroming op de plaats van vertrek, mechanisch defect aan je voertuig en verlies van reisdocumenten of geld zijn voorbeelden van geldige annuleringsredenen.
- Medische hulp: krijg een vergoeding voor gemaakte medische kosten tijdens je reis naar het buitenland, bijvoorbeeld voor ziekenhuisopname, medicijnen op recept van een arts of ambulancevervoer aangevraagd door een arts.
- Bagage: krijg een vergoeding als je bagage definitief verloren gaat of beschadigd raakt door de schuld van de vervoerder.
Wat niet is gedekt
- Bestaande medische aandoeningen: als je een medische aandoening hebt en op reis gaat, heb je mogelijk aanvullende of alternatieve dekking nodig. Neem voor meer informatie contact op met de Money and Pensions Service via +44 (0) 80 0138 7777 of doorzoek hun register met zorgverzekeraars.
- Bepaalde reiskosten: je krijgt geen vergoeding voor de kosten van gepland vervoer (waaronder vluchten, treinen en veerboten) van en naar je Airbnb-accommodatie als je je boeking annuleert voordat je op reis gaat.
Is COVID-19 gedekt?
Hoewel reisverzekeringen normaal gesproken geen dekking bieden voor pandemieën, wordt COVID-19 in bepaalde gevallen wel gedekt omdat het wordt beschouwd als een ernstige ziekte. Bij onverwachte ziekte worden de kosten gedekt reisannulering, medische bijstand en inkorting van de reis. Je bent niet verzekerd wanneer je vanwege andere COVID-19-gerelateerde oorzaken niet kunt reizen, zoals grensafsluitingen of een quarantaineverplichting.
Als je een claim indient vanwege COVID-19, vragen we je om documentatie waaruit blijkt dat jij, een familielid (bijvoorbeeld je kind) of iemand die bij je in de Airbnb-accommodatie verblijft positief is getest onder toezicht van een erkende zorgverlener (op afstand of in persoon).
Wie er verzekerd is
Elke polis is van toepassing op de persoon die deze heeft afgesloten, maar ook iedereen die met die persoon in de Airbnb-accommodatie verblijft. Deze personen hoef je dus niet aan de Airbnb-boeking toe te voegen of op de polis te vermelden en er zijn ook geen leeftijdsbeperkingen.
Je polis annuleren
Inwoners van het Verenigd Koninkrijk kunnen hun polis binnen 14 dagen na aankoop annuleren tegen volledige restitutie van de premie. Je kunt je polis niet annuleren als je al op reis bent of een claim hebt ingediend, zelfs niet binnen de bedenktijd van 14 dagen.
Als je je polis wilt annuleren, ga je naar de pagina met de polisvoorwaarden en selecteer je Polis annuleren.
Een claim indienen
Claims worden van begin tot eind door Europ Assistance afgehandeld. Je kunt een claim indienen door rechtstreeks contact op te nemen met Europ Assistance of op de pagina met de polisvoorwaarden via de optie Een claim indienen.
Hulp krijgen
Als je vragen hebt over je polis, hulp nodig hebt bij een claim of bij het reizen, kun je contact opnemen met Europ Assistance. Bel hiervoor naar +44 (0) 203 7888 656 of e-mail naar infoairbnb@roleurop.com.
Voor inwoners van het Verenigd Koninkrijk wordt de reisverzekering gewaarborgd door Europ Assistance S.A. in het Verenigd Koninkrijk.
Europ Assistance S.A. staat onder toezicht van de Franse toezichthoudende autoriteit (ACPR), 4 Place de Budapest, CS92459 - 75436 Parijs Cedex 09, Frankrijk. De vestiging van Europ Assistance S.A. in het Verenigd Koninkrijk is gemachtigd door de Prudential Regulation Authority. De regelgeving van de Financial Conduct Authority en beperkte regelgeving van de Prudential Regulation Authority zijn van toepassing. Informatie over de reikwijdte van onze regelgeving door de Prudential Regulation Authority is op aanvraag beschikbaar. Het FCA-registernummer van Europ Assistance S.A. in het Verenigd Koninkrijk is 203084.
Voor inwoners van het Verenigd Koninkrijk wordt deze reisverzekering geregeld door Airbnb UK Services Limited. Airbnb UK Services Limited is een aangestelde vertegenwoordiger van Aon UK Limited, die door de Financial Conduct Authority (FCA) wordt gewaarborgd en gereguleerd. Het FCA-registernummer van Aon UK Limited is 310451. Je kunt dit controleren in het Register voor financiële diensten | FCA of door te bellen naar 0800 111 6768. De reisverzekering is beschikbaar voor gasten van 18 jaar en ouder. De volledige algemene voorwaarden zijn van toepassing. De reisverzekering wordt gereguleerd door de Financial Conduct Authority. De overige producten en diensten zijn geen gereguleerde producten van Airbnb UK Services Limited. FP.AFF.343.LC
Voor inwoners van de EU
Verzekering toevoegen tijdens het boeken
Wanneer je bij Airbnb boekt, kun je op de betaalpagina een reisverzekering afsluiten. Controleer voordat je dat doet de voorwaarden en dekking van de aangeboden verzekeringspolis. Zo ben je er zeker van dat deze bij je past.
Kort nadat je boeking is bevestigd, ontvang je een e-mail met een bevestiging van je afgesloten polis en een kopie daarvan. In die e-mail staat ook een link naar de pagina met je polisgegevens. Hier kun je onder andere je polis opzeggen en een claim indienen.
Je boeking aanpassen
Je reisverzekering wordt automatisch bijgewerkt als de datums van je boeking of het aantal gasten veranderen en er geen aanspraak wordt gemaakt op de bestaande polis. Als de wijziging de totaalprijs van je boeking beïnvloedt, krijg je een aangepast bedrag voor je reisverzekering in rekening gebracht of terugbetaald.
Dekking van de polis
De reisverzekering van Europ Assistance dekt:
- Annulering van je reis: bij annulering om geldige redenen, zoals ernstige ziekte of letsel, een vluchtvertraging door technische problemen, of een natuurramp in je woonplaats of op je bestemming, krijg je tot 100% van de niet-terugbetaalde kosten van je Airbnb-boeking terugbetaald.
- Vertraging bij vertrek: als je reis meer dan 12 uur vertraging oploopt, vergoeden we in bepaalde geldige situaties je extra kosten. Storm, brand of overstroming op de plaats van vertrek, mechanisch defect aan je voertuig en verlies van reisdocumenten of geld zijn voorbeelden van geldige annuleringsredenen.
- Medische assistentie: krijg een vergoeding voor gemaakte medische kosten tijdens je reis naar het buitenland, zoals ziekenhuisopnamekosten, medicijnen op recept van een arts of ambulancevervoer aangevraagd door een arts.
- Bagage: krijg een vergoeding als je bagage definitief verloren gaat of beschadigd raakt door de schuld van de vervoerder.
Is COVID-19 gedekt?
Hoewel reisverzekeringen normaal gesproken geen dekking bieden voor pandemieën, wordt COVID-19 in bepaalde gevallen wel gedekt omdat het wordt beschouwd als een ernstige ziekte. Bij onverwachte ziekte worden de kosten gedekt in geval van reisannulering, medische bijstand en inkorting van de reis. Je bent niet gedekt voor reisonderbrekingen veroorzaakt door COVID-19, zoals grensafsluitingen en quarantaineverplichtingen.
Als je een claim indient vanwege COVID-19, vragen we je om documentatie waaruit blijkt dat jij, een familielid (bijvoorbeeld je kind) of iemand die bij je in de Airbnb-accommodatie verblijft positief is getest onder toezicht van een erkende zorgverlener (op afstand of in persoon).
Wie er verzekerd is
Elke polis is van toepassing op de gast die deze heeft afgesloten, maar ook iedereen die met die persoon in de Airbnb-accommodatie verblijft. Deze personen hoef je dus niet aan de Airbnb-boeking toe te voegen of op de polis te vermelden en er zijn ook geen leeftijdsbeperkingen.
Je polis annuleren
Inwoners van de EU (met uitzondering van Frankrijk) kunnen hun polis binnen 14 dagen na het afsluiten annuleren tegen volledige restitutie van de premie. Je kunt je polis niet annuleren als je al op reis bent of een claim hebt ingediend, zelfs niet binnen de bedenktijd van 14 dagen.
Als je je polis wilt annuleren, ga je naar de pagina met de polisvoorwaarden en selecteer je Polis annuleren.
Een claim indienen
Claims worden van begin tot eind door Europ Assistance afgehandeld. Je kunt een claim indienen door rechtstreeks contact op te nemen met Europ Assistance of op de pagina met de polisvoorwaarden via de optie Een claim indienen.
Hulp krijgen
Als je vragen hebt over je polis, hulp nodig hebt bij een claim of bij het reizen:
- Inwoners van Oostenrijk: neem contact op met Europ Assistance via +43 120 609 2205 of infoairbnb@roleurop.com.
- Inwoners van Duitsland: neem contact op met Europ Assistance via +49 302 238 4619 of infoairbnb@roleurop.com.
- Inwoners van Ierland: neem contact op met Europ Assistance via +353 15 41 07 39 of infoairbnb@roleurop.com.
- Inwoners van Italië: neem contact op met Europ Assistance via +39 02 23 33 14 35 of infoairbnb@roleurop.com.
- Inwoners van Nederland: neem contact op met Europ Assistance via +31 207003745 of infoairbnb@roleurop.com. Voor reisbijstand bel je naar +32 2 541 9011.
- Inwoners van Portugal: neem contact op met Europ Assistance via +34 915 368 419 of infoairbnb@roleurop.com.
- Inwoners van Spanje: neem contact op met Europ Assistance via +34 915 143 721 of infoairbnb@roleurop.com.
Voor inwoners van de EU wordt de reisverzekering gewaarborgd door de Ierse vestiging van Europ Assistance SA en aangeboden door de verzekeringstussenpersoon Aon Iberia Correduria de Seguros y Reaseguros S.A.U., bijgestaan door Airbnb Marketing Services S.L.U. als externe partner. Europ Assistance SA staat onder toezicht van de Franse toezichthoudende autoriteit (ACPR) in Frankrijk en de Ierse vestiging wordt gereguleerd door de gedragsregels van de Central Bank of Ireland. De volledige algemene voorwaarden zijn hierop van toepassing.
Gerelateerde artikelen
- Gast
AirCover voor gasten en een reis- of boekingsverzekering
AirCover voor gasten is iets anders dan een reis- of boekingsverzekering. AirCover voor gasten is gratis bij elke boeking, terwijl een reisv… - Gast
Boekingsverzekering voor inwoners van de EU
Inwoners van een bepaald aantal landen in de Europese Unie kunnen een boekingsverzekering afsluiten wanneer ze op Airbnb boeken. - Gast
AirCover voor gasten
Elke boeking is beschermd door AirCover voor gasten. Als er een ernstig probleem is met je Airbnb-accommodatie dat je host niet kan oplossen…