Bezwaar maken tegen vergeldingsrecensies
Opmerking: Dit artikel is gepubliceerd als onderdeel van Airbnb 2022: Nieuw deze winter. De informatie kan na publicatie gewijzigd zijn. Lees meer over onze nieuwste productrelease.
We weten dat hosts zich vaak zorgen maken over mogelijke vergeldingsrecensies. Dit zijn bevooroordeelde recensies die gasten kunnen achterlaten nadat je hebt gemeld dat ze een van je Huisregels hebben overtreden, je woning hebben beschadigd of een andere ernstige beleidsschending hebben begaan.
Via ons systeem kun je tegen dit soort recensies bezwaar maken.
Betere bescherming tegen vergeldingsrecensies
Als je een ruimte verhuurt, is het niet de bedoeling dat je je zorgen maakt over een eventuele vergeldingsrecensie. Je kunt bezwaar maken tegen een vergeldingsrecensie (ongeacht wanneer deze is geplaatst) van gasten die het beleid ernstig geschonden hebben.
Voorbeelden hiervan zijn: Het beschadigen van je accommodatie
Langer blijven dan geboekt
Het overtreden van je standaard Huisregels
Het houden van een niet-toegestaan feest of evenement op je accommodatie
Wanneer je bezwaar indient tegen een recensie is dat geen garantie dat die wordt verwijderd. Wanneer je bezwaar aantekent tegen een recensie, moet je bewijsmateriaal aanleveren, zoals foto's of een berichtenreeks met je gast.
Je moet kunnen aantonen dat er sprake is geweest van een ernstige schending van beleid. Het moet duidelijk zijn dat het melden van de beleidsschending aan Airbnb en/of de gast waarschijnlijk heeft geleid tot de vergeldingsbeoordeling.
Bewaar al je communicatie met gasten in je Airbnb-inbox, zodat ons klantenserviceteam eventueel bewijsmateriaal gemakkelijk kan beoordelen. Houd er rekening mee dat uitsluitend hoofdhosts en -gasten recensies kunnen betwisten.
Meer informatie over ons Recensiebeleid
Zo zit het beleid in elkaar
Stel, een gast heeft in je woning gerookt, terwijl dat volgens je Huisregels niet is toegestaan. Je hebt je gast laten weten dat je in de woonkamer sigarettenpeuken hebt aangetroffen en hebt een vergoedingsverzoek ingediend voor een grondige reiniging. Je gast weigert te betalen en laat vervolgens een boze recensie achter. Tegen die recensie kun je bezwaar maken. Wij onderzoeken vervolgens of die voor verwijdering in aanmerking komt.
Bepaalde hosts hebben ons laten weten dat het nieuwe beleid rond vergeldingsrecensies hen over de streep heeft getrokken om te blijven verhuren. Host Leanne zegt dat een vergeldingsreview op haar advertentie heel snel na haar verzoek werd beoordeeld en verwijderd. "Ik vond echt dat Airbnb achter me stond."
Ook host Daniel heeft te maken gehad met een recensie die hij oneerlijk vond. "[Airbnb-support] was erg behulpzaam bij het oplossen van mijn verzoek."