Maak kennis met hosts uit Florida die geëvacueerden opvingen

Deze Airbnb-hosts herenigden een gezin dat tijdens de orkaan van elkaar werd gescheiden.
Door Airbnb op 26 aug. 2019
8 min. lezen
Bijgewerkt op 24 aug. 2023

Highlights

  • Via het Open Homes-programma boden hosts Bob en Juan gratis onderdak aan geëvacueerden tijdens de orkanen Irma en Michael.

  • Een gezin werd herenigd in de woning van Bob en Juan nadat ze van elkaar werden gescheiden tijdens orkaan Michael.

  • De Airbnb-hosts zorgden voor een ontspannen verblijf, zodat het gezin in rust kon nadenken over de volgende stappen.

Open Homes heet voortaan Airbnb.org

Het Open Homes-programma van Airbnb is omgedoopt tot Airbnb.org, een gloednieuwe non-profitorganisatie. Bedankt dat jullie samen met ons van Open Homes een heuse community hebben gemaakt. We zouden het geweldig vinden als jullie samen met ons deze nieuwe weg willen inslaan.

Toen Jason en Karen van elkaar gescheiden werden tijdens orkaan Michael, hielpen Open Homes-hosts Bob en Juan om het gezin weer bij elkaar te brengen.

In oktober 2018, nadat een tropische storm boven West-Florida tot een orkaan van de vijfde categorie was uitgegroeid, vluchtten Jason en Karen met hun kinderen naar Orlando.

"In Florida laten we ons niet zo snel uit het veld slaan door een orkaan", zegt Jason, die met zijn gezin in Fort Walton Beach woont, op nog geen vijf kilometer van de kust. "We schrikken pas als het om een orkaan van de derde of vierde categorie gaat. Toen dit uiteindelijk een orkaan van de vijfde categorie werd, wisten we wat ons te doen stond: tijd om te vertrekken."

Realiseren dat je moet evacueren

"Ze hebben de scholen twee dagen gesloten, wat ongebruikelijk is", zegt Karen, die dramales geeft op een lokale middelbare school. "Toen wisten we dat het menens was. En we wilden samen zijn, voor het geval er iets echt rampzaligs zou gebeuren."

Orkaan Michael kwam aan land in het midden van Florida met windsnelheden van meer 240 kilometer per uur — daken werden weggeblazen, snelwegen overstroomden met zeewater en elektriciteitskabels knapten. Hele wijken liepen gevaar. Op dat moment bevond Jason zich tien uur verderop voor zijn werk, terwijl Karen thuis was met hun twee zoons. Het gezin had al snel door dat nabijgelegen schuilplaatsen vol waren en hotels bleken te prijzig.

"Ik zag in mijn hotel-apps dat er steeds minder kamers beschikbaar waren en de prijzen rezen de pan uit, dus daarom opende ik de Airbnb-app", zegt Jason. "Als we tegenwoordig moeten evacueren kijken we eerst op Airbnb en pas daarna zoeken we naar een hotel. Je wilt niet onderweg zijn als de storm aan land komt. Hoe langer je wacht, hoe meer mensen besluiten te evacueren."

Hij opende de Airbnb-app op zijn telefoon en via een melding werd gevraagd of zijn gezin door de orkaan was getroffen. Toen ontdekte Jason Open Homes, een programma waarmee onderdak wordt geregeld voor mensen die door een ramp getroffen zijn. De woning die hij vond had drie slaapkamers en drie badkamers, was bereikbaar met de auto en bovendien perfect gelegen voor het gezin om te herenigen.

Onderdak bij Open Homes-hosts

Jason en Karen ontmoetten elkaar weer in hun Airbnb in Florida, net onder Orlando — een locatie die erg populair is omdat het dicht bij Disney World is. De woning heeft een rustgevende sfeer, terwijl de opvallende en gedurfde kleuren van het interieur aan de zee doen denken.

Echtgenoten Bob en Juan boden in 2016 voor het eerst hun woning aan via het programma. Sindsdien hebben ze meerdere gezinnen onderdak geboden tijdens de orkanen Irma en Michael. Het stel is zeven jaar getrouwd en al meer dan tien jaar samen. Bob is gepensioneerd en beheert hun accommodaties en Juan heeft onlangs een LGBT-georiënteerde reisonderneming opgericht voor reizen naar Ecuador. Tot op heden hebben ze meer dan 2000 mensen uit meer dan 35 landen ontvangen.

"Toen we daar aankwamen, voelde het als een thuis weg van huis", zegt Karen. "Natuurlijk maakten we ons zorgen over ons eigen huis, maar het was erg fijn dat er wat van die stress werd weggenomen. Het zwembad was een aangename verrassing."

Gedurende drie nachten rustte het gezin uit, keken ze naar het nieuws en maakten ze een plan van aanpak, terwijl de storm alsmaar in kracht toenam. "In deze moeilijke situatie werd er goed voor ons gezorgd", zegt Jason. "En dat allemaal via een app."

Bob en Juan konden een verschil maken, ook al verbleven ze zelf op afstand in hun eigen huis in Fort Lauderdale. Juan hield nauw contact met Jason en controleerde regelmatig hoe het met zijn gezin ging. "Je voelt je toch verantwoordelijk voor de gasten in je woning", zegt Bob, "Ook al waren ze slechtere omstandigheden ontvlucht, je denkt toch: ik hoop dat het allemaal goed met ze gaat."

Voorbereiden op het orkaanseizoen

Normaal gesproken bereiden Jason en Karen zich voor op het orkaanseizoen door houdbaar eten in huis te halen en hun badkuip vol te gooien met ijs en extra water. "Als je wacht tot het zover is, dan is de supermarkt leeg omdat iedereen je voor is geweest", vertelt Karen. “Voor het geval dat de stroom uitvalt, zorgen we dat we altijd batterijen, zaklampen en handmatige acculaders voor onze telefoons in huis hebben.”

Voor Juan en Bob was de voorbereiding op het gezin van Jason en Karen hetzelfde als voor andere Airbnb-gasten. "Als we op reis zijn, willen we allemaal ergens verblijven waar we ons thuis voelen", zegt Juan, die benadrukt dat dit ook voor deze situatie gold. "Een ruimte die schoon is, waar je welkom bent en die veilig is."

Weer huiswaarts na de storm

Toen Jason en Karen na een week weer huiswaarts keerden, bleek er gelukkig weinig schade, maar lang niet iedereen in hun gemeenschap had het zo getroffen. "Het gaat jaren duren om alles te herstellen en weer op te bouwen", zegt Jason. "Het nieuws besteedt er geen aandacht meer aan, maar er zijn nog steeds mensen dakloos die nu in tentenkampen in Panama City wonen." Minstens 36 mensen kwamen tijdens orkaan Michael om het leven, waarmee het de meeste verwoestende orkaan is die deze regio sinds 1992 heeft meegemaakt.

"Het geeft een goed gevoel om mensen te helpen zonder daar iets voor terug te vragen", zegt Juan. "Jason bood een paar keer aan om te betalen, maar we vonden dat echt niet nodig. Ze moesten hun huis ontvluchten en dan helpen we graag."

"Als we ooit in hun schoenen zouden staan, is het fijn om te weten dat we op Open Homes kunnen rekenen", zegt hij.

Sluit je aan bij een groeiende community die steun biedt in tijden van nood.

De informatie in dit artikel kan na publicatie gewijzigd zijn.

Highlights

  • Via het Open Homes-programma boden hosts Bob en Juan gratis onderdak aan geëvacueerden tijdens de orkanen Irma en Michael.

  • Een gezin werd herenigd in de woning van Bob en Juan nadat ze van elkaar werden gescheiden tijdens orkaan Michael.

  • De Airbnb-hosts zorgden voor een ontspannen verblijf, zodat het gezin in rust kon nadenken over de volgende stappen.

Airbnb
26 aug. 2019
Was dit nuttig?