Tevreden gasten door je ruimte op te ruimen
Gasten waarderen een schone en opgeruimde ruimte. Laat je inspireren door deze opruimtips van hosts, of je nu gasten ontvangt in een privékamer of een gehele woning.
Een schonere ruimte dan ooit
"Hoe opgeruimder een ruimte is, hoe schoner en netter deze eruit ziet", zegt Kath, een host in Albany, Australië. Gasten vinden netheid echt heel belangrijk. Volgens gegevens van Airbnb is een vieze ruimte een van de belangrijkste redenen voor een negatieve recensie.
"Het is belangrijk dat niet ieder oppervlak volstaat met spullen", zeggen Superhosts Jay en Lynne uit Blanco, Texas. "Dit maakt schoonmaken eenvoudiger, geeft gasten de ruimte voor hun spullen én zorgt dat ze die niet vergeten mee te nemen, omdat ze vlak voor vertrek met een snelle blik nog even de ruimte kunnen scannen."
Ruimte voor de spullen van je gasten
Gasten willen een plekje voor hun kleren, toiletartikelen en andere persoonlijke bezittingen. Zorg dat er ruimte is in laden en kasten, ook al moet je daar overbodige spullen voor weg doen. "Heb ik iets één of twee jaar niet gebruikt of gedragen, dan doe ik het weg", zegt Sarah, een host in Sayulita, Mexico.
Als je net als Jessica, een host in Seoel, Zuid-Korea, vaak gasten krijgt voor langere verblijven, kan het handig zijn om nog meer ruimte vrij te maken. "Gasten hebben vaak hun eigen boeken, souvenirs, foto's en spullen die ze op hun nachtkastje, bureau of plank kwijt willen", zegt zij.
Opgeruimde spullen
Denk na over hoe je spullen wilt klaarzetten, zodat gasten deze gemakkelijk kunnen vinden. Chantal, een host uit Yvignac-la-Tour, Frankrijk, heeft een voorraadkast speciaal voor gasten: "Alles zit daarin, van waterflesjes tot toiletpapier, gerangschikt per plank en met een apart mandje voor elke categorie."
Zodra je alles op orde hebt, controleer dan je linnengoed en andere benodigdheden. Alles wat er niet meer tiptop uitziet, kun je doneren of weggooien.
Orde in de keuken en badkamer
"Ik vind het zelf niet fijn als alles in de keuken van een rommelmarkt lijkt te komen of uit afdankertjes bestaat", zegt Alexandra, een host in Lincoln, Californië.
Zorg dat alleen de belangrijkste spullen in de keuken en badkamers aanwezig zijn en haal overbodige dingen weg. Een flesopener of haarconditioner is altijd handig, maar gasten hebben niet overal drie verschillende merken van nodig.
Restjes weggooien
Hoewel het misschien zonde is om iets weg te gooien dat vorige gasten hebben achtergelaten, is het verstandig om dat toch te doen. Michelle, een host in Chicago, bewaart alleen ongeopend eten en drinken dat nog in de originele verpakkingen zit, zoals "flesjes water, frisdranken en kleine zakjes ketchup."
Een balans vinden
"Alles in de ruimte moet functioneel zijn", aldus Kelly, een host in Austin, Texas. "Dat betekent natuurlijk niet dat de kamer niet stijlvol mag zijn of geen warme, gezellige uitstraling mag hebben."
De juiste balans tussen functioneel en gezellig verschilt per ruimte, maar hier zijn een paar basistips:
- Maak de inrichting niet te persoonlijk. Vermijd familiefoto's, tekeningen van kinderen, kleding en schoenen in ruimtes waar gasten komen.
- Een beetje flair mag best. Een kunstwerk van een lokale kunstenaar, een opvallend meubelstuk of een unieke spiegel zorgen ervoor dat je ruimte niet dertien in een dozijn is.
- Zorg voor wat decoratie. Planten en kussens geven je ruimte bijvoorbeeld een huiselijk gevoel, mits je er goed over nadenkt en er niet teveel gebruikt.