Professioneel schoonmaken met deze tips van experts

Zorg dat je ruimte vlekkeloos is met de juiste schoonmaakbenodigdheden en -routine.
Door Airbnb op 26 feb. 2024
3 min. lezen
Bijgewerkt op 26 feb. 2024

Bij een vijfsterrenverblijf hoort een uitgebreide schoonmaak na een verblijf van gasten. Als hosts geen vijf sterren van hun gasten krijgen, komt dat vaak omdat de ruimte niet netjes genoeg was.

Zorg dat stof, vlekken of geuren geen roet in je gastvrijheid gooien. Ga aan de slag met deze tips van professionele schoonmaker Diana Cruz. Zij en haar man zorgen dat de Airbnb-accommodaties van hosts in het zuidwesten van Florida altijd schoon zijn.

De juiste benodigdheden gebruiken

Schoonmaken is een stuk eenvoudiger als je de juiste spullen in huis hebt. Diana gebruikt bijvoorbeeld het volgende:

  • multifunctionele dweil met microvezels en borstels voor het schrobben van vloeren en afstoffen van moeilijk bereikbare plekken
  • dubbele dweilemmer om zeepwater van vuil water te scheiden
  • stofzuiger met hulpstukken zoals een meubelborstel of spleetzuigmond
  • draagbare universele douchekop voor het afspoelen van een gootsteen, bad of douche die er geen heeft
  • multifunctionele wisser voor kookplaten en douchedeuren
  • milieuvriendelijke schoonmaakmiddelen voor het verwijderen van vlekken, zeepresten en keukenvet
  • sponzen voor het verwijderen van kalk op sanitair
  • droogballen zodat er minder pluis en haar op de was blijft zitten
  • herbruikbare pluisroller voor het verwijderen van (huisdier)haren van bekleding

Door goed georganiseerd te werken benut je jouw tijd het efficiëntst. Berg al je schoonmaakspullen op één plek op, zoals een draagbare schoonmaakmand of een afgesloten kast waar alleen jij de sleutel van hebt. Zorg er ook voor dat je de schoonmaakspullen regelmatig aanvult.

Je schoonmaakroutine uitbreiden

Volgens Diana moet je net dat extra stapje zetten om vijf sterren van je gasten te krijgen. Ze adviseert een vaste schoonmaakroutine te volgen en daarbij een checklist te hanteren, zodat je niets vergeet.

Diana haalt altijd eerst het beddengoed af en verzamelt meteen de gebruikte handdoeken. "Zorg dat je extra beddengoed en handdoeken hebt", zegt ze. "Dat is wel zo handig als gasten op dezelfde dag vertrekken en aankomen. Grote, zachte handdoeken moeten veel te lang drogen. Dat is tijd die je niet hebt."

Ze besteedt extra aandacht aan vuil, vlekken en haar op plekken die vaak over het hoofd worden gezien:

  • Onder de bedden. Controleer onder elk bed en verwijder stof of spullen die zijn achtergebleven.
  • In laden. Open elke lade en verwijder alle vuil binnenin.
  • Kastdeuren. Neem de voorkanten en randen af.
  • Huishoudelijke apparaten. Verwijder alle kruimels, koffiedik en gemorste vloeistoffen uit het broodrooster, het koffiezetapparaat, de magnetron en de koelkast.
  • Interieur. Stof alle oppervlakken af, waaronder planken, jaloezieën en kamerplanten.
  • Buitenruimtes. Veeg bij de ingang en op het terras om vuil, bladeren en spinnenwebben te verwijderen.

Als je klaar bent, controleer je je werk. Check bijvoorbeeld altijd of de was en vaat schoon is als je deze uit de droger of vaatwasser haalt.

Plan elke twee of drie maanden een grondige reiniging in, zodat je ook aan dingen toekomt waar je normaal geen tijd voor hebt.

Frisse lucht en neutrale geuren

Iedereen heeft een ander reukvermogen. Sterke geuren (van welke aard dan ook) zijn vaak een afknapper voor gasten. Volgens Diana werkt het vaak niet om geuren te verhullen met bleekmiddel, luchtverfrisser of iets anders.

Diana adviseert:

  • ramen te openen tijdens het schoonmaken (mits het weer dat toelaat);
  • een luchtreiniger aan te zetten voor een aantal uur, zodat sterke geuren geneutraliseerd worden;
  • een milde, ontsmettende allesreiniger (verdund met water) op banken, gordijnen en vloerkleden te spuiten.

"Ik gebruik voornamelijk plantaardige schoonmaakmiddelen", zegt Diana. "Die kosten wat meer, maar zijn een goede investering. Ik heb al zoveel complimenten gekregen over hoe fris een ruimte ruikt."

Vijf sterren dankzij een goede eerste indruk

Net wat meer oog voor detail heeft een belangrijk effect op gasten. Met deze drie dingen zet Diana de puntjes op de i. Ook op jouw gasten maak je daarmee een goede eerste indruk.

  • Vul basisbenodigdheden bij. Denk aan afwasmiddel, handzeep, douchegel, shampoo en conditioner. Is één van die benodigdheden wegwerpbaar, zoals een spons voor de afwas, vervang deze dan voor een nieuwe.
  • Zorg dat alle spullen netjes op hun plek liggen. Denk bijvoorbeeld aan afstandsbedieningen, sierkussens en dingen die in een lade of kastje thuishoren, zoals een föhn of potten en pannen.
  • Met decoratief vouwen zorg je voor wat flair. Vouw de uiteinden van toilet- en keukenpapier in een punt, zoals ze dat ook in een goed hotel doen.

"Ik vouw de vuilniszakken zelfs mooi op", zegt Diana. "Die kleine details vallen op bij gasten en benadrukken dat iemand met zorg de accommodatie in orde gemaakt heeft."

Heb je al eens over de hulp van een co-host of schoonmaker nagedacht? Die persoon zorgt dat jouw accommodatie altijd tiptop in orde is. Daardoor is de voorbereiding op nieuwe gasten efficiënter, zodat je hen altijd een vijfsterrenverblijf kunt bieden.

Diana Cruz en haar man zijn niet afgebeeld.

De informatie in dit artikel kan na publicatie gewijzigd zijn.

Airbnb
26 feb. 2024
Was dit nuttig?