Kies haalbare doelen voor je verhuuractiviteiten
De hosts die op Airbnb veel succes hebben, zijn meestal echte ondernemers. Jouw feedback leidt tot nieuwe functies en verbeteringen voor hosts, en op basis van jouw ervaringen passen we onze prijstools en tips aan.
Het kan best even duren voordat je prijsstrategie helemaal naar je zin is. Temper je verwachtingen dus en besteed in eerste instantie vooral veel tijd en aandacht aan de dingen waar je zelf invloed op hebt. Ook is het belangrijk om overal voor open te staan.
"Uiteindelijk is verhuren gewoon een vorm van ondernemen", zegt Reed, die docent, ondernemer en voormalig lid van de Adviesraad van hosts in Philadelphia is. "Je gastvrijheid en het contact met je gasten: daar draait het bij Airbnb allemaal om", zegt hij. "Als je die twee dingen in de vingers hebt, komen je gasten terug."
Dingen waar je invloed op hebt
Sommige dingen kun je simpelweg niet veranderen, zoals je locatie, de vraag bij jou in de buurt en de economie. Maar je kunt wel de trends in de gaten houden en je eigen aanbod onder de loep nemen.
Controleer de lokale vraag. Vergelijk geregeld je eigen tarief met dat van vergelijkbare accommodaties bij jou in de buurt. Je kunt ook Slimme Tarieven proberen. Die tool past je tarief automatisch aan de lokale vraag aan.
Pas je tarief zo nodig aan. Vraag de prijsopbouw op, zodat je weet wat gasten betalen en wat jij verdient. Op basis daarvan kun je besluiten of een aanbieding of korting misschien een goed idee is.
Houd je advertentie up-to-date. Denk aan dingen als een actuele advertentiebeschrijving met veel informatie, duidelijkheid over de voorzieningen die je aanbiedt en een virtuele rondleiding via je foto's.
Maak duidelijk wat jij belangrijk vindt. Via je Huisregels laat je je gasten weten wat er wel en niet is toegestaan in je ruimte, en met inclusief taalgebruik geef je aan dat iedereen welkom is.
Mogelijk heb je intussen een paar mindere recensies gekregen, maar laat je daardoor niet uit het veld slaan. Op basis van de feedback van je gasten kun je dingen aanpassen die voor hen belangrijk zijn. Je laat dan ook meteen zien dat je hun mening op prijs stelt.
Groeimindset
Deze training bevat een rode draad: stel je open en nieuwsgierig op en wees bereid om dingen te verbeteren. Psychologen noemen dit een groeimindset, en dat is precies de instelling die de allerbeste hosts hebben.
De bereidheid om dingen te veranderen werpt op de lange duur vruchten af. Met zo'n instelling ben je eerder geneigd om je advertentie te perfectioneren, constructief op feedback van gasten te reageren en te laten zien dat de tevredenheid van je gasten voor jou écht belangrijk is. Als je voor dit soort dingen openstaat, kun je op een gegeven moment hogere tarieven vragen en groei je in je rol als host.
"Hoe ga je met je gasten om?", vraagt Pamellah, voormalig lid van de Adviesraad van hosts in Malindi, Kenia. "Ik zorg altijd voor een prettige sfeer, zodat ze zich meteen welkom voelen. Daar draait het allemaal om bij Airbnb: dat elke gast zich welkom en thuis voelt."
Gasten die zich welkom voelen, laten meestal een positieve recensie achter. Als je laat zien welke toegevoegde waarde jij als host hebt, heeft dat vrijwel altijd positieve gevolgen voor je onderneming en de tarieven die je kunt vragen.
De informatie in dit artikel kan na publicatie gewijzigd zijn.