Professioneel schoonmaken met deze tips van experts
Bij een vijfsterrenverblijf hoort een uitgebreide schoonmaak na een verblijf van gasten. Als hosts geen vijf sterren van hun gasten krijgen, komt dat vaak omdat de ruimte niet netjes genoeg was.
Zorg dat stof, vlekken of geuren geen roet in je gastvrijheid gooien. Ga aan de slag met deze tips van professionele schoonmaker Diana Cruz. Zij en haar man zorgen dat de Airbnb-accommodaties van hosts in het zuidwesten van Florida altijd schoon zijn.
De juiste benodigdheden gebruiken
Schoonmaken is een stuk eenvoudiger als je de juiste spullen in huis hebt. Diana gebruikt bijvoorbeeld het volgende:
- multifunctionele dweil met microvezels en borstels voor het schrobben van vloeren en afstoffen van moeilijk bereikbare plekken
- dubbele dweilemmer om zeepwater van vuil water te scheiden
- stofzuiger met hulpstukken zoals een meubelborstel of spleetzuigmond
- draagbare universele douchekop voor het afspoelen van een gootsteen, bad of douche die er geen heeft
- multifunctionele wisser voor kookplaten en douchedeuren
- milieuvriendelijke schoonmaakmiddelen voor het verwijderen van vlekken, zeepresten en keukenvet
- sponzen voor het verwijderen van kalk op sanitair
- droogballen zodat er minder pluis en haar op de was blijft zitten
- herbruikbare pluisroller voor het verwijderen van (huisdier)haren van bekleding
Door goed georganiseerd te werken benut je jouw tijd het efficiëntst. Berg al je schoonmaakspullen op één plek op, zoals een draagbare schoonmaakmand of een afgesloten kast waar alleen jij de sleutel van hebt. Zorg er ook voor dat je de schoonmaakspullen regelmatig aanvult.
Je schoonmaakroutine uitbreiden
Volgens Diana moet je net dat extra stapje zetten om vijf sterren van je gasten te krijgen. Ze adviseert een vaste schoonmaakroutine te volgen en daarbij een checklist te hanteren, zodat je niets vergeet.
Diana haalt altijd eerst het beddengoed af en verzamelt meteen de gebruikte handdoeken. "Zorg dat je extra beddengoed en handdoeken hebt", zegt ze. "Dat is wel zo handig als gasten op dezelfde dag vertrekken en aankomen. Grote, zachte handdoeken moeten veel te lang drogen. Dat is tijd die je niet hebt."
Ze besteedt extra aandacht aan vuil, vlekken en haar op plekken die vaak over het hoofd worden gezien:
- Onder de bedden. Controleer onder elk bed en verwijder stof of spullen die zijn achtergebleven.
- In laden. Open elke lade en verwijder alle vuil binnenin.
- Kastdeuren. Neem de voorkanten en randen af.
- Huishoudelijke apparaten. Verwijder alle kruimels, koffiedik en gemorste vloeistoffen uit het broodrooster, het koffiezetapparaat, de magnetron en de koelkast.
- Interieur. Stof alle oppervlakken af, waaronder planken, jaloezieën en kamerplanten.
- Buitenruimtes. Veeg bij de ingang en op het terras om vuil, bladeren en spinnenwebben te verwijderen.
Als je klaar bent, controleer je je werk. Check bijvoorbeeld altijd of de was en vaat schoon is als je deze uit de droger of vaatwasser haalt.
Plan elke twee of drie maanden een grondige reiniging in, zodat je ook aan dingen toekomt waar je normaal geen tijd voor hebt.
Choose fresh air and neutral scents
Everyone has a different sense of smell. Strong scents of any kind can be off-putting to guests. Trying to mask odors with bleach, air fresheners, or other solutions usually doesn’t work, Diana says.
Diana suggests:
- Opening windows while you’re working whenever the weather permits.
- Leaving an air purifier running for two or three hours to help neutralize stronger odors.
- Spraying a mild, multipurpose disinfectant that you’ve diluted with water into the fabric of sofas, drapes, and carpets.
“I try to use mostly plant-based cleaners, nothing too harsh,” Diana says. “They’re more expensive, but a good investment. I’ve gotten so many compliments about how fresh a place smells.”
Finish with five-star extras
Extra touches can make a big impact on guests. Diana recommends doing three final things to make a great first impression.
- Refill amenities. This includes dish soap, hand soap, body wash, shampoo, and conditioner. If you provide anything disposable, like a dish sponge, leave a new one in its wrapper.
- Tidy up the home’s accessories. Neatly arrange remote controls, throw pillows, and items stored in drawers and cabinets, like the hair dryer or pots and pans.
- Add some flair with decorative folding. Tuck under the edges of toilet paper and paper towels so they come to a point, like a fancy hotel might.
“I even fold the trash bags nicely,” Diana says. “Guests notice little details—it’s proof there’s actually a human doing everything.”
Consider adding a Co-Host or a cleaner to help you meet your cleaning goals. The extra support can make your turnovers more efficient and help you deliver five-star guest experiences.
Diana Cruz and her husband are not pictured.
Information contained in this article may have changed since publication.